Highway to heaven…
Varsin liikunnallinen viikko taas on takana. Auton
mittariinkin kertyi kilometrejä lähes 3500 km. Vaikka viikkoon sisältyi myös
liikuntaa jalan ja pyörällä, oma hiilijalanjälki taisi siltikin kasvaa yhdellä
kengännumerolla.
Viikko alkoi perinteisellä ruskaretkellä pohjoiseen. Tänä
vuonna pohjoisen ruska ei ollut ihan niin hyvä ja ehkä jo mennyt vähän ohi,
mutta melkein 30 tuntia tuli käveltyä maita ja mantuja. Torstai aamusta auton
nokka kohti kotia, vaihdettiin vaelteluvaatetus pyöräkamoihin, muutama tunti
unta ja matka jatkui kohti Haanjaa.
Ensimmäinen pysäys tulee Ylöjärvellä, missä nostettiin pari
pyörää lisää auton katolle. Eli Laura ja Mikko istahtivat takapenkille.
Kiireellä kohti terminaalia ja pian oltiinkin ulkomailla. Tarton kohdilla
tietenkin pakollinen pysähdys paikallisessa Hawaii express liikkeessä. Pientä
hypistelyä ja huokailua, mutta uutta pyörää ei ilmesty kenellekään. Vielä
viimeinen etappi ja illasta ennen kahdeksaa ollaan jo kisakeskuksessa Kubija
hotellilla kuittaamassa numeroita ja muuta tavaraa. Ilta kuluu aika hissukseen,
mutta ei hiljaisesti. Onhan kysymys Seinäjokelaisista….
Highway to hell…
Aamupalalla on jo aika hiljaista porukkaa. Joillain on
ilmeisesti jotain tavoitteita….. Liukenen myös paikalta huoneeseeni ja alan
sekoitella urheilujuomia ja laskemaan geelejä. Aamun ISO kysymys on vaatetus.
Vaikka sadetta ei päivällä (ehkä) ole luvassa, ilma on varsin viileä. Päätän
lähteä kuitenkin lyhyillä ajohousuilla, vaikka monilla näyttää olevan pitkääkin
päällä. Yläosan vaatetus mietityttää. Suunnitelmissa on ajopaita ja päälle
lämmittelytakki. ”Gekko” huomaa suunnitelmani ja saan palautetta: ” Äläs nyt
Vema taas lähde minnekään retkeilemään!”. Muutan vielä vaatetusta irtohihoihin
ja tämä osuu kyllä varsin hyvin kohdilleen. Pientä verryttelyä, pakollinen
ryhmäkuva ja aletaan siirtyä kohti lähtökarsinaa. Muutamalle tutulle vielä
kertoilen reitistä. Myöhästyn hieman ja jään ehkä liian taakse. En ole
kuitenkaan huolestunut, sillä ensimmäisillä tiekilometreillä pystyy korjaamaan
tilanteen. Kello 9.00, ketjut yläpuolelta kireälle ja menoksi.
Kuva : Gaissa
0 – 25 km Isostar TP1
Ensimmäisillä tiekilometreillä parantelen sijoitustani noin
sadalla. Vaikka Virolaiset menevät tietä varsin vauhdikkaasti, ylämäkeä riittää
ohitteluun. Saavatpahan jalatkin vähän herätystä. Ennen ensimmäistä polkua
riuhtaisen vielä muutaman sijan ja arvelen olevani aikalailla kohdillaan. Polulla
vauhti hiljenee ja mennään ihan rauhallisesti. Noin 15 km kohdille mennään kiltisti
jonossa. Eipä tässä kannata hötkyillä. Vielä on aikaa kiristääkin. Haanjan
hiihtokeskuksen kohdilla porukka alkaa hajota ja oma vauhti löytyä. Mutaa on
vähemmän kuin viime vuonna. Hyvältä näyttää…. Vilkuilen kelloa ja ajelen noin
6.30 aikataulussa. Ennätystäkö pukkaa??? Ennen 25 huoltoa ajan Salmisen Lauran
kiinni ja ajellaan peräkkäin huoltoon. Pari mukia urheilujuomaa ja jatketaan….
25 – 44 km Eesti Pagar TP2
Jatkan muutaman kilometrin Lauran peesissä ja päätän lähteä
sopivaan letkaan mukaan. Vauhti on mielestäni varsin kohdillaan. Poluilla pysyn
hyvin mukana, mutta helpommilla osuuksilla mennään EHKÄ liian lujaa. Suur Munamäg
puuskututtaa ja päästän kiireisempiä ohi. Varovasti, varovasti, ettei mene ”tukkoon”.
Mietityttää, mietityttää…. Päätän kuitenkin jatkaa porukan mukana seuraavaan
huoltoon. Täällä on tuttujakin ja tankkailen banaaneilla. Pidän ihan rauhassa
muutaman minuutin paussin.
Kuva : Gaissa
44 – 63 km Karni TP3
Nyt on jotenkin vaikeaa… 50 km, eli puolivälissä ollaan.
Aika alkaa painua yli 6.30:n. Massamurhaaja alas. Hyvä, hengissä vielä. Tästä tulee
ilmeisesti hyvä mieli ja kaadun kura”spoorista”. Vauhtia ei onneksi
pariakymmentä enempää. Ajo muuttuu vähän varovaisemmaksi ja sekin harmittaa.
Edestä ketjut hyppää pikkurattaan sisäpuolelle. Ähh… Muutaman kilometrin
kuluttua taas… Voi nyt PIIP. Äkkään, että takavaihtajassa on puolen kilon
mutamöykky ja jousi ei jaksa pitää ketjua kireällä. Putsataan, putsataan… Rytmi
menee rikki ja sorrun ajelemaan yksistäni ”mukavuus alueella”. 55 kohdilla
oleva Jaanimägi tihkaisee tosissaan. Nyt on jotain vialla.. Huollossa pidän
taas taukoa. Tankkaan geeliä sun muuta. Toivottavasti nyt alkaisi taas kulkea.
63 – 82 km A. Le Coq TP4
Pyörä liikkuu, mutta sijoitukset ei muutu. Takaa tulee
joitain, mutta en jaksa alkaa roikkua. Myös joitain on ”sipannut” pahemmin kuin
minä. Kunhan ajelen….. Vähän ennen 70 km kohtaa Laura tulee takaa letkan
mukana. Kaivan jostain voimia ja lähden mukaan. Monessa kohtaa jo huulet muodostivat
sanoja: ” Nyt ei enää jaksa, hyvää matkaa!”, mutta miehinen itsetunto ei anna
periksi. Roikutaan, roikutaan…. Laskussa ennen Vällämägi nousuja yritän kerätä
voimia. Pian niitä tarvitaan….. Alku tuupataan, ajetaan, tuupataan ja loppu
taas ajetaan. HUOH!!! Puolet ohi…. Lähdetään laskeutumaan ja Lauran pyörä
heittää puun juuresta täysin poikkipäin eteeni. Homma hoituu hienosti. Vaikka
taitaa vähän pelästyä, lukotkaan ei polkimista irtoa. Polkaisen taas pyörää
vauhtiin, etten jää takana laskevien jalkoihin ja POLJIN LYÖ TYHJÄÄ. Höh mitä
nyt. Heitän pyörän polun sivuun ja menen keräilemään polulta matoa, jota
ketjuiksi kutsutaan. Harmittaa isolla H:lla. Viikko sitten olin kertoillut
vaimolle pyörän olevan kunnossa, mutta ketjut ehkä pitäisi vaihtaa. No, eipä
tullut vaihdettua….. Repusta löytyy katkaisin ja lukkopaloja, eli ei mitään
hätää. Seuran ”Keskeytys-Keijo” palkinto taitaa jäädä saamatta. Nokkospuskassa
ähellän ketjut taas paikalleen ja matkaan. Vällämägi kakkonen menee jo lähes
ajamalla. Huilattiinhan tuossa äsken. Huoltoon ja RC-colaa huuleen.
82- 103 km Maali
Tämä väli on ollut aina minulla ”vahva”. Alamäkivoittoista kylätietä
ja pahat tuuppausnousut laskettavissa yhden käden sormilla. Seitsemän tunnin
alitus vielä siintää kirkkaana mielessä. Saan hyvän selän eteeni ja
taivalletaan yhdessä tunneliin asti. Sijoitus ei enää pahemmin nouse, mutta
vauhdilla mennään. Jossain vaiheessa ajan TAAS Laurankin ohi. Viisi kilometriä ennen maalia
alkaa tämä kaveri tummua. Nyt mennään viimeisillä. Kisakeskus alueella
oli päivän mittaan satanut ja reitti alkaa mutaistua. On aluksi aika jännä
tunne, kun pyörä menee ”mutaliirrossa” kaiken aikaa. Vaikka yrittää ajaa kuinka
suoraan, pyörä sirvailee 10-15 cm sivuilleen. Lopun asfaltilla ei meinaa saada
25:tä pyörän mittariin. Maali tulee ja pelastaa. Olutta, Colaa, banaania ja
paitaa lykätään käteen ja alkaa pikkuhiljaa hymyilyttää. SE OLI SIINÄ. Pientä
jonotusta pyörän pesuun, suunta kohti kylpylää ja ruokailua. Hieronta nätiltä ”blondilta”
saa kaverit kadehtimaan. Heille nimittäin osui miespuoliset hierojat …. Niin se
elämä taas alkaa hymyillä.
Reittikartta
Garminin viiva
Tulokset 100 km
Tulokset 100 mailia
Reittikartta
Garminin viiva
Tulokset 100 km
Tulokset 100 mailia
Lopuksi
M50 sarjassa tuli 7:s sija ajalla 6.55:03.
M50 sarjassa tuli 7:s sija ajalla 6.55:03.
Tämän vuoden Haanja oli tuollainen ”keskikostea”. Mutaa oli,
mutta ei ihan liiaksi asti. Ivarin ”mutaindeksi luku” oli 5. Reitti oli taas
sitä taattua ja tuttua. Omasta Garminin jäljestä näkyy reitin mäkisyys.
Nopeusviiva heiluu laidasta toiseen. Tätähän tänne tultiin hakemaan. Järjestelyt
toimivat taas kerran mahtavasti. Monella järjestäjällä olisi oppimista näistä
Virolaisista. No ehkä After Bikeen voisi panostaa enemmän….
Oma ajo jätti vähän kaksijakoiset tunnelmat. Puoleenväliin
asti meni hyvin ja suunnitellusti. Sitten tuli ”jotain”. Joko menin 30-45 välin
vähän liian lujaa tai nestettä tuli nautittua liian vähän.
Toisaalta... Menikö
ajo huonosti, jos aika parani viime vuodesta melkein tunti ja 40 minuuttia???
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti